ANAIT KARPOVA

pianoconcert + cd

N I E U W
de eerste cd-opname van labArca!

Leonid Alexeyevich
Polovinkin (1894 -1949)
Russisch componist


Leonid Alexeyevich Polovinkin was 23 jaar oud toen in maart 1917 de Oktoberrevolutie voor een totale omwenteling zorgde in Rusland.

Ook in de kunstgeschiedenis werd zonder mededogen komaf gemaakt met tradities en verstarde kunstprincipes. Het modernisme vierde hoogtij zowel in de plastische kunsten (bijv. Kandinsky) als in de muziek (bijv. Stravinsky).

Polovinkin, geboren in Kurgan (Siberië) als zoon van een rijke ondernemer, studeerde rechten en talen aan de universiteit in Moskou. Aan het conservatorium behaalde hij de hoogste onderscheidingen voor piano, orkestleiding en compositie.

Hij was een graag geziene gast op mondaine feestjes en stond bekend om zijn elegante verschijning. Zijn discrete charme en hoffelijkheid zorgden ervoor dat de dames graag in zijn gezelschap vertoefden.

Vanaf 1924 verschenen zijn eerste orkestwerken. Hij schreef muziek voor theater- en filmproducties, begeleidde concerterende zangers en bracht het in 1942 tot secretaris van de 'Vereniging voor Hedendaagse Muziek' van Moskou.

De naam van Polovinkin wordt in één adem genoemd met het Centrale Kindertheater te Moskou. Dit veelgeprezen theater had de reputatie een bakermat te zijn voor moderne kunst en bracht alle vormen van muziektheater.

Het stond onder leiding van Nathalia Ilinitchna Satz. Otto Klemperer kwam er vaak concerteren en Alexej Tolstoj zat regelmatig tussen de toeschouwers.

Toen Prokofiev zijn succesrijke kinderproductie 'Peter en de wolf' (1936) schreef in samenwerking met Nathalia Satz, werd Leonid Polovinkin gevraagd om alle voorstellingen te dirigeren.

De lange samenwerking tussen Polovinkin en Nathalia Satz brachten talrijke succesvolle theaterproducties voort.

De kinderen van de kunstenaars kwamen ook regelmatig in de schouwburg en in de voorstellingen aan bod. Roxana, Nathalia's dochter, werd later theaterpedagoge en dramaturg.

Nathalia's kleinzoon herinnert zich nog levendig hoe het er aan toeging en koestert de verhalen over de meer en minder gekende musici die toen de revue passeerden bij hen thuis.

Hij gaf niet alleen zijn liefde voor de piano, maar ook een deel onuitgegeven partituren door aan zijn eigen dochter die ondertussen een getalenteerde concertpianiste is geworden.

Haar naam is Anait Karpova. De muziek die zij op deze cd voorstelt, is een eerbetoon aan het kunstzinnig milieu waarin zij is opgegroeid.

Anait Karpova
piano


Anait, geboren te Moskou, heeft al vroeg gekozen voor de muziek. Op zevenjarige leeftijd ging ze naar de Gnessin muziekschool en gradueerde vervolgens met grote onderscheiding aan het Staatsconservatorium van haar geboortestad. Daarna volgde ze een postgraduaat piano en kamermuziek aan de conservatoria te Brussel (bij Daniel Blumenthal en Viviane Spanoghe) en te Moskou.

Zij is lid van de Moscow Philharmonic Society als soliste sedert 2002.

Samenwerking met muziektheater labArca bij de voorstellingen:

2004 Rayok (D. Shostakovich)
2005 La Gamme d'Amour (James Ensor)
2008 Savitri (G. Holst)
2009 Die Schöne Magelone (Brahms)

De muziekkeuze voor de cd

Van alle muziek die Polovinkin schreef voor het kindertheater werd op de cd het verhaal Dzuba opgenomen. In Dzuba vertelt de piano het verhaal van een kleine jongen die de wereld gaat verkennen. Hij komt terecht in een waterstad, ontmoet een zwarte jongen, trekt op met jongleurs, danst melancholische walsjes en houdt een kussengevecht.

Naast een merkwaardige pianosonate en enkele humoresken, is er ook nog een suite voor piano voor deze opname uitgekozen.

Dit repertoire toont dat de componist weloverwogen de nationale en internationale tendens-en van zijn tijd wist te verwerken tot een heel authentieke muziektaal.
Af en toe, zoals bijv. in Het Zevende Evenement, experimenteert Polovinkin met gemaniëreerde pianoklanken door op bepaalde snaren kaartjes te laten plaatsen om zo de samenklank in sommige akkoorden te verstoren.
Maar verder blijven de composities delicaat en bijzonder elegant opgebouwd rond herkenbare melodieën met een logische harmonisatie.

De muziekproducent Fuga Libera staat garant voor een kwaliteitsopname en internationale distributie.

van / met:

piano: Anait Karpova
productieleiding: François VanEeckhaute

foto's:

labArca