|
Gezongen
muziek is de wieg van álle muziek” heeft Zoltán
Kodály ooit gezegd.
Charlotte Messiaen studeerde rechten en sociologie aan ULB en muziekvorming
aan het Conservatoire Royale de Musique de Bruxelles. Haar opleiding
in koordirectie kreeg ze bij Gábor Ugrin. In 1999 stichtte
ze het ‘Petit Conservatire de Brabant Wallon’.
Charlotte heeft
bij haar moeder in Hongarije het plezier van musiceren ontdekt.
Later heeft ze het diploma muziekpedagogie behaald te Budapest en
werd er gaandeweg gefascineerd door “de methode Kodály”.
Een gedegen muziekaandeel in de opleiding vanaf het basisonderijs
is één van de basisregels bij deze methode. Charlotte
werd koorleider. En sedert meer dan dertig jaar helpt ze kinderen
bij het leren zingen, opent ze voor studenten deuren tot hoger muziekonderwijs
en laat hen muziek van allerlei stijlen en strekkingen, periodes
en tradities ontdekken.
Zoltán Kodály (1882-1967) heeft zijn bewondering voor
de Engelse kore nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij ging
ervan uit dat het oeuvre van Bejamin Britten, zonder het belang
van de Engelse koortraditie, niet te verklaren is. In Groot Brittanië
zingt iedereen, of toch bijna iedereen.
Benjamin Britten
begreep dat maar al te best. Zijn “Noyé’s Fludde”
(vertaald l’Arche de Noé’ of ‘De Ark van
Noah’ zie Genesis 6 – 9) vertelt de verbolgenheid van
God over de handelingen van de mens en de noodzaak om de planeet
te redden. De componnist vermengt daarom dramatische passages met
burleske scènes. Hij toont de menselijke ijver en bedrijvigheid.
De muziek is zó gecreëerd dat iedereen, professionele
zangers én publiek, kan deelnemen in de voorstelling.
Zoltán Kodály heeft ooit ergens geschreven: “Maxima
debetur puero reverentia” (vert. Wij zijn de ziel van het
kind ons allergrootst respect verplicht”). Wij mogen geenzins
misbruik maken van de onschuld van het kind door het op een kinderlijke
wijze te benaderen.
Bij Britten
vinden wij hetzelfde respect. Zo krijgen de kinderen van Noah krijgen
grote verantwoordelijkheden. Zij zullen het schip bouwen en alle
dieren verzamelen. Wij kunnen met vertrouwen op hen rekenen.
Toch krijgen de zingende kinderen en jonge vertolkers geen kleine
opdracht. Want de partituur is daarom niet eenvoudig. Maar, door
hen het vertrouwen te schenken en degelijk te begeleiden, kunnen
wij hen helpen te groeien in dit muzikale avontuur.
En dit is onze
ultieme opdracht en de bevestiging van wat Zoltán Kodály
uiteindelijk bedoelde toen hij zei dat geen enkel pedagogisch project
volledig kan zijn zonder een gedegen aandeel aan muziek.
(tekst van Charlotte als introductie in de brochure voor de uitvoering
van
‘l’Arche de Noé’, 2003.
Ondertussen
kreeg Charlotte Messiaen in Hongarije de allerhoogste onderscheiding
als ambassadrice van het internationale koorleven.
|